Inspiratie is een ruim begrip. Waar de één zich compleet moet afzonderen om tot een goed resultaat te komen, raakt de ander juist weer overal door geïnspireerd. Als ontwerper is het zaak om up to date te blijven, maar sommige ontwerpers blijken dezelfde bronnen te gebruiken!
Drukwerkdeal.nl vergeleek vier logo’s: Beats by Dr. Dre, Airbnb, Medium en Flipboard.
Dus je bent designer. En net als je lekker aan je cappuccino in een koffiezaak met jazzmuziek lurkt, gaat je telefoon. Hippe startup aan de lijn. Of je even een bruut logo wilt ontwerpen. Modern, strak, en minstens zo innovatief als het bedrijf zelf. Geen probleem. Je zet de kraan van je inspiratiereservoir open. Een paar cappuccino’s later is daar nog niets memorabels uitgedruppeld. Om de sappen op gang te helpen, blader je door wat designboeken. En blijft je aandacht hangen bij een exemplaar vol typografie. “Dat wordt ‘em!”, denk je.
Een uitstekende manier om tot een tof ontwerp te komen. En blijkbaar een manier waar vier designers van jonge merken hetzelfde boek voor hebben geraadpleegd. Alibabamarketingbaas Spencer Chen ontdekte de logo’s van Beats by Dr. Dre, Airbnb, Medium en Flipboard in één boek over typografie: Trademarks & Symbols of the World: The Alphabet in Design van Yasaburo Kuwayama. In dit boek uit 1989 somt Kuwayama 1500 letterlogo’s op. Dit zijn de vier logo’s uit dat boek, samen met hun moderne evenknieën.
Airbnb
Links het logo van Azuma Drive-In. In 1975 ontworpen door Akisato Ueda. Rechts het logo van Airbnb. In 2014 ontworpen door DesignStudio.
Beats by Dr. Dre
Links het logo van de Duitse stad Brühl. In 1971 ontworpen door Anton Stankowski. Rechts het logo van Beats by Dr. Dre. In 2006 ontworpen door ammunition.
Links het logo van Frisol. In 1981 ontworpen door Paul Ibou. Rechts het logo van Flipboard. Ontworpen door Flipboard in samenwerking met 1185design.
Medium
Links het logo van Metrocraft. In 1977 ontworpen door Don Connely. Rechts het logo van Medium. In 2015 ontworpen door PSY/OPS Type Foundry.
Bron: Drukwerkdeal.nl