Fouten in visuele communicatie energiebedrijven

Ook grote bedrijven die veel beelden de wereld in sturen en daar een legertje vormgevers en communicatiemedewerkers in dienst hebben maken fouten in hun visuele communicatie. En van die fouten kun je heel veel leren. Beeldopener.nl bekeek de visuele communicatie van drie grote energiebedrijven.

Kiezen voor de bekende weg

Als je kijkt naar de header van de websites van Eneco, Nuon en Essent en je zet ze naast elkaar, dan zie je dat ze erg op elkaar lijken. De stijl en het gevoel dat de headers oproepen zijn inwisselbaar. Vooral Eneco en Essent lijken van elkaar afgekeken te hebben. Een foto van een man aan de rechterkant die met een schermje bezig is. De foto heeft rustige kleuren, waar overheen in felle tinten een oproep om aan iets mee te doen is geplaatst. De fotografie van Nuon is wat origineler, maar het principe van een foto met en button in felle tinten erover blijft staan.

Wat kun je hiervan leren? Het is begrijpelijk dat deze bedrijven in hun visuele communicatie, helemaal op hun website een betrouwbare indruk willen maken, maar een beetje meer lef en smoel is niet verkeerd. Kijk naar de visuele content van je concurrenten en doe het dan eens helemaal anders. Kijk naar voorbeelden in andere branches en experimenteer!

Geen strategie

Als je een heleboel visuele uitingen van Nuon naars elkaar legt zie je dat het alle kanten opgaat. Natuurlijk kun je verschillende typen afbeeldingen inzetten in je visuele content, maar het is wel belangrijk dat je steeds de persoonlijkheid en unieke kenmerken van het bedrijf laat zien. De afbeeldingen van Nuon laten zien dat er per project waarschijnlijk heel goed is nagedacht over de stijl, de boodschap en de uitwerking van de afbeeldingen, maar als je alles naast elkaar zet is het een ratjetoe aan stijlen en boodschappen. Behalve misschien soms aan het geel en paars is het heel moeilijk om aan de afbeelding te zien dat die van Nuon is. En nog moeilijker is het te achterhalen wat Nuon nu voor bedrijf is.

Wat kun je hiervan leren? Leg eens alle afbeeldingen die jij of jouw bedrijf de laatste maanden hebt gebruikt naast elkaar. Zit er een lijn in, passen ze bij elkaar, waarin lijken ze op elkaar en waarin verschillen ze. Is dit wat de wereld moet zien van jouw verhaal of boodschap of is het onsamenhangend of saai?

Fouten in visuele communicatie nr. 1: geen sterk verhaal

Eigenlijk is deze fout de basis van de voorgaande. Als je boodschap niet helder is, als je niet weet waarin jij je onderscheidt, als je geen sterk verhaal hebt om aan te geven waarom het belangrijk is dat jij of jouw bedrijf er is. Dan kun je nooit een sterke visuele content opzetten, dan kun je nooit echt goed zichtbaar worden met jouw verhaal. Form follows function, of beter gezegd: form follows story.

Wat kun je hiervan leren? Zorg dat jet verhaal dat je wilt vertellen staat als een huis. Als de basis eenmaal goed is kun je werken aan een stijl en een strategie.

Succes!

Bron: beeldopener.nl